درگذشت دختر نلسون ماندلا در ۵۹سالگی

زیندزی ماندلا پیش‌تر سفیر آفریقای جنوبی در دانمارک بود و قصد داشت ریاست دفتر نمایندگی در لیبریا را به عهده بگیرد

زیندزی ماندلا همراه با پدرش در روز عروسی، ۲۶ اکتبر ۱۹۹۲-WALTER DHLADHLA / AFP FILES / AFP

زیندزی ماندلا، دختر رهبران ضد تبعیض‌نژادی آفریقای جنوبی، نلسون و وینی ماندلا، درگذشت.

خانم ماندلا، که سابقا دیپلمات بود، در ساعات آغازین روز دوشنبه در بیمارستانی در ژوهانسبورگ، دار فانی را وداع گفت.

خانواده وی اعلام نکرده‌اند که دلیل مرگ او چه بود.

بنیاد میراث ماندلا از طرف خانواده زیندزی اعلام کرده است که زمان و چگونگی برنامه ختم و مراسم خاکسپاری در طول همین هفته اعلام خواهد شد.

خانم ماندلا ۵۹ ساله پیش‌تر به عنوان سفیر آفریقای جنوبی در دانمارک انجام وظیفه می‌کرد و قرار بود ریاست دفتر نمایندگی در مونرویا، در کشور لیبریا، را به عهده بگیرد.

وی آخرین دختر نلسون و وینی ماندلا بود و زمانی به شهرت جهانی رسید که در سال ۱۹۸۵ نامه پدرش را در رد پیشنهاد پی دبلیو بوتا، رئیس جمهور بعدی، در خصوص آزادی مشروط وی از زندان قرائت کرد.

مادر زیندزی، ویندی مدیکیزلا ماندلا، از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۳، و از سال ۲۰۰۹ تا زمان مرگ به عنوان نماینده در مجلس آفریقای جنوبی خدمت کرد و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی بود.

سریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، ضمن اظهار تأسف از مرگ زیندی درست چند روز پیش از زادروز نلسون ماندلا، گفت او یادگار «اسوه پایدار مبارزه ما برای آزادی» بود.

وی ادامه داد «او پس از آزادی کشور سمبلی شد برای آغاز کار ساخت جامعه و حضور در صحنه و دیدن فرصت‌هایی که از آفریقای جنوبی‌ها نسل در نسل از آنها محروم بودند.»

زیندزی به عنوان معاون رئیس کنگره جوانان آفریقای جنوبی انجام وظیفه کرد و در نیروی پشت پرده بازوی مسلح حزب کنگره ملی آفریقا، موسوم به «سرداران ملی» بود.

پول مابه، سخنگوی حزب کنگره ملی آفریقا، گفته است «اصلا زمان مناسبی نبود. او هنوز در توسعه جامعه ما ایفای نقش می‌کرد و حتی در کنگره ملی آفریقا نقش بزرگتری داشت.»

گزارش بیشتر از سوی رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان